29 June 2023

EUs justiskommissær: – Reisende vil være bedre beskyttet i sommer

Flypassasjerer som får reisen sin kansellert skal blir refundert innen 14 dager. Det lover reiseselskapene, etter at EU-kommisjonen har krevd endring. Den skerpede praksisen skal trå i kraft fra 30. juni.

Det er EU-kommisjonen selv som melder dette i en pressemelding.

Her understreker EUs kommissær for justis og rettsikkerhet, Didier Reynders, at det ikke skal spille noen rolle hvorvidt en reise er booket direkte hos flyselskapet eller via en tredjepart.

Stor misnøye med bookinselskapene
De nye reglene kommer som følge av en dialog mellom kommisjonen og nasjonale forbrukertilsyn, samt reiseselskaper som Edreams ODIGEO, Etravei Group og Kiwi.com.

Disse grupperingene inkluderer også aktører som GotoGate og Super Saver.

Det har vært stor misnøye med forsinkede eller manglende refusjoner ved kansellering av flyreiser fra disse tredjepartsaktørene.

Dette ble spesielt synlig både under og etter pandemien, der reiserestriksjoner – senere streik og manglende personell – har medført betydelige forstyrrelser i flytrafikken, både i Europa og i verden for øvrig.

Må refundere reisegavekort
Reiseselskapene selv har skyldt på at de ikke er blitt refundert fra flyselskapene i tide, og at dette er skyld i forsinkelsen. Men ifølge gjeldende regelverk, skal flyselskapene refundere innen 7 dager, slik at aktører som Kiwi har ytterligere 7 dager til å kompensere kunden på sin side.

Selskapene lover nå at de skal tydeliggjøre denne informasjonen overfor kundene, slik at kunden vet hva hun har krav på.

Et tilsvarende støt er tidligere blitt satt inn overfor 16 europeiske flyselskap, som nå lover å respektere regelen om 7 dagers refusjon.

Dette innebærer blant annet at verdien av en halv million reisegavekort som ble utstedt under pandeimien, nå skal utbetales direkte til kundene.

Dette er forpliktelsene til reiseselskapene
Etter dialogen med Kommisjonen, forplikter reiseselskapene seg til følgende regler framover:

  • I tilfelle kansellering, skal nettbaserte reisebyrå refundere kunden innen 7 dager etter at de mottar refusjon fra flyselskapet. I de tilfeller hvor det er en backlog, skal denne være klarert innen 30. juni 2023
  • Reiseselskapet plikter å oppgi telefonummer og e-postadresse i «kontakt oss»-informasjonen på nettsiden, slik at forbrukere kan velge hvordan de ønsker å kontakte selskapet
  • Informasjon om ulike fordeler ved de forskjellige tilleggspakkene skal tydeliggjøres for kunden
  • Kundene skal be tydelig informert om deres rettigheter under EUs Air Passenger Rights Regulation hva gjelder alternative reisestrekninger eller refusjon ved kansellering.
  • Konsekvensene ved å velge en tredjepart i tilfelle kanselering fra selve flyselskept skal tuydeliggjøres for den reisende (for eksempel at informasjon om den reisende ikke er tilgjengelig for flyselskapet etc.).


Vil følges opp
Det europeiske nettverket for orbrukerbeskyttelse har nå avsluttet dialogen med de aktuelle selskapene, men myndighetene vil fortsette å ivervåke hvorvidt forpliktelsene i avtalen blir overholdt.

Share



Author

Helga Aunemo