Det 59. EØS-rådet gikk av stabelen denne uken. Utenriksminister Espen Barth Eide var derfor i Brussel for det viktige møtet mellom EØS/EFTA-landene og EU.
EØS-rådet møtes to ganger i året, og rådet er det øverste samarbeidsorganet mellom EØS/EFTA-landene og EU. Rådet brukes for å utveksle synspunkter mellom EU og EØS/EFTA-landene. Barth Eide ledet møtet hvor konkurransekraft og økonomisk sikkerhet sto i sentrum.
Utenriksministeren understreket betydningen av felles verdier som grunnlag for tidligere og videre samarbeid.
Det var knyttet stor spenning til hvordan det ville være med Ungarn i førersetet på vegne av presidentskapet for det europeiske råd.
Betydningen av det indre markedet for økonomisk sikkerhet og konkurransekraft ble trukket frem av EØS-rådet. Letta-rapportens perspektiv på inkludering av tredjeland, som Norge, trukket frem som særdeles viktig.
EØS-landene uttrykte bekymring for å bli ekskludert fra viktige bestemmelser knyttet til det indre markedet og andre sentrale områder. Dette ble også drøftet på møtet.
Videre styrking av det grønne skiftet ble også ønsket velkommen av EØS-landene. En endring fra tidligere år har vært det økte fokuset på å holde industri i Europa, og tilrettelegging for vekstkraftig industri. Dette er mye takket være det økte fokuset på konkurransekraft etter Draghi-rapporten ble lansert.
Vi har tidligere skrevet om Draghi-rapporten her.
Regionalt samarbeid trekkes frem
Viktigheten av regionalt samarbeid ble også trukket frem som en viktig del av løsningen for en grønn omstilling lir oppfordret til å gjennomføres der det er mulig.
Stavangerregionens Europakontor er en pådriver for regionalt samarbeid i Europa og hjelper regionen med å finne relevante aktører og samarbeidspartnere for sine medlemmer i Europa
Grønn transport
Økt fokus på grønn skipsfart og grønn luftfart ble også trukket frem som ønsker fra EØS-landene.
Tidligere denne måneden ble det annonsert økt hydrogensatsing i Egersund som kan bli en viktig del av norsk og europeisk skipsfart i fremtiden. Nyheten kom like før det også ble annonsert at Stavanger lufthavn i Sola blir etablert som testsenter for batteridrevne fly.